PODPORUJEME

Pochod pro život 2024


Petice za přesun velvyslanectví ČR v Izraeli z Tel Avivu do Jeruzaléma



Svobodu!


Konzervativní noviny


Občanský institut

Občanský institut


Konzervativní listy


Hodonínská výzva


petice_proti_zakonu_adopce_dti_pro_homosexualy

Petice proti zákonu "ADOPCE DĚTÍ PRO HOMOSEXUÁLY"


Třetí odboj

TřetíOdboj.cz


VítěznýÚnor.cz


Aliance pro rodinu


wilberforce.cz

Institut Williama Wilberforce


klubod.cz/

Klub na obranu demokracie

12.08.2006
Kategorie: Právo, Hučín

Autor: ÚS ČR, Martin Vadas, 22. března 2006

Nález Ústavního soudu

ve věci Vladimíra Hučína s průvodním dopisem Martina Vadase


Krajský soud v Ostravě - pobočka Olomouc v dubnu t.r. rozhodl o odvolání Dr. Staňkové, okresní státní zástupkyně v Přerově, proti zproštění Vladimíra Hučína obžalovaného ze šesti trestných činů, ke kterému dospěl již prvoinstanční soud v Přerově. Definitivní osvobozující rozsudek vyhlásil 21. dubna 2006 předseda senátu krajského soudu JUDr. Jaroslav Hudeček v Olomouci. Přísedícím soudcem byl JUDr. Jaroslav Malátek. Odůvodnění rozsudku přednesl druhý soudce přísedící JUDr. Anton Bucheň. Uvedl mimo jiné, že případem Vladimíra Hučína se zabývala i Vláda ČR, pro kterou BIS připravila 110 stránkovou zprávu, jež je součástí spisu, ve které analyzovala veřejné výstupy Vladimíra Hučína, kapitána BIS, kterými se bránil proti zbytkovým trestům za odbojovou činnost před r. 1989, o kterých Ústavní soud ČR v březnu 2006 nalezl (ÚS 243/05 vyhlášený dne 22.3.2006), že měly být dávno rehabilitovány.

Vláda ČR se údajně někdy v letech 1999/2000 usnesla, aby ředitel BIS tuto snahu svého důstojníka obhájit se "řešil", označila ji za "nekázeň"... BIS pak rozehrála zpravodajskou hru, aby desinformovala Konfederaci politických vězňů, která Vladimíra Hučína pro práci v BIS doporučila. BIS pak ruku v ruce s Policií ČR činnost Vladimíra Hučína, do té doby nejlépe hodnoceného důstojníka BIS, účelově kriminalizovala.

Je pozoruhodné, že v průběhu celého čtyřletého hlavního líčení tehdy obžalovanému Vladimírovi Hučínovi ani jeho obhájcům nebyla tato část soudního spisu zpřístupněna a údajně ještě dnes nese stupně utajení tajné a přísně tajné. Lze se jen dohadovat, nakolik měla žalovaná strana vytvořeny podmínky pro řádnou obhajobu, jestliže nemohla být a nebyla seznámena s příčinou kriminalizace svého klienta. Zda omezená možnost obhajoby nebyla příčinou nepřiměřeně dlouhého hlavního líčení. Můžeme se jen domnívat, nakolik byla vláda zmíněnou "analytickou" zprávou BIS uvedena v omyl, jestliže se po letech ukázalo, že Vladimír Hučín se nedopustil žádného z trestných činů, ze kterých byl s přičiněním BIS, Policie ČR, státního zastupitelství i ministra vnitra Grosse účelově obviňován a obžalován.

Nelze též zapomenout, že z důvodů této zlovolné štvanice zemřel jen několik dnů po osvobozujícím rozsudku MUDr. Jan Chmelař, účelově obžalovaný spolu s Vladimírem Hučínem z údajného - BIS zinscenovaného - sedmého "trestného činu údajného podvodu s nemocenskými dávkami" ve výši 7 200,-Kč, které BIS vyplatila, ač věděla, že její bývalý nejlépe hodnocený důstojník je ve vyšetřovací vazbě, což je důvod pro zastavení výplaty nemocenské dávky.

Domnívám se, že pro porozumění celému případu dlouholeté štvanice na Vladimíra Hučína by bylo žádoucí, aby premiér vlády a případně i ředitel BIS tyto staré a dnes již zcela jistě bez státně-bezpečnostního důvodu utajované části spisu odtajnili a zpřístupnili veřejnosti.

Byl bych rád, kdyby se našel způsob (např. na půdě parlamentu?), jak tuto záležitost vyjasnit, aby bylo veřejnosti i vám politikům zřejmé, jak zněl vládní úkol řediteli BIS, jak si ho on vysvětlil a "řešil".

Případně, kdo nese odpovědnost za kriminalizaci Vladimíra Hučína. Kdo na pět let oslabil Bezpečnostní a informační službu o nejlépe hodnoceného důstojníka?

 

Srdečně zdravím

 

Martin Vadas

 

 


 

 

Ústavní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Stanislava Balíka a soudců  Dagmar Lastovecké a Jiřího Nykodýma o ústavní stížnosti Vladimíra Hučína,  zastoupeného  JUDr.  Stanislavem Devátým, advokátem, směřující proti usnesení Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005, sp. zn. 4 Tz 210/2004, a usnesení Krajského soudu v Ostravě  ze  dne  18. 3. 1998,  sp.  zn. 27 Rto 6/1997, za  účasti 1)  Nejvyššího soudu,  a  2) Krajského soudu v Ostravě, jako účastníků řízení, a 1) Ministra spravedlnosti, a 2) Krajského státního zastupitelství v Ostravě, jako vedlejších účastníků řízení,  takto:

 

I.   Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005, sp. zn. 4 Tz 210/2004,  se  zrušuje.

II.  Ve zbývající části se ústavní stížnost zamítá.

Odůvodnění:

 

Ústavní stížností podanou dne 26. 4. 2004 se stěžovatel domáhá zrušení usnesení Krajského soudu v Ostravě ze dne 18. 3. 1998, sp. zn. 27 Rto 6/1997, kterým bylo zrušeno usnesení soudu prvého stupně a byl zamítnut návrh stěžovatele,  aby se rehabilitace vztahovala  i  na  činy  neuvedené  v  §  2  odst. 1  zákona  č. 119/90  Sb.,  o soudní rehabilitaci ve znění pozdějších předpisů,  (dále také  jen „rehabilitační zákon),  pokud  jde  o

odsouzení rozsudkem Okresního soudu v Přerově  ze  dne  7.  6.  1984,  č.  j.  1  T 110/84-549, ve spojení s usnesením Krajského soudu v Ostravě ze dne 16. 7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84,  a  ve  spojení  s  usnesením  Okresního  soudu  v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8,  ohledně  trestného  činu  nedovoleného  ozbrojování  podle  § 185 odst. 1 písm. b)  tr. z.  (ve  znění  platném před novelou provedenou zákonem č. 175/90 Sb.),  trestného činu  krádeže  podle  §  10  odst. 1 písm. a)  -  § 247 odst. 1 tr. z., a trestného činu poškozování cizí věci podle § 9 odst. 2 - § 257 odst. 1 a 2 písm. a) tr. z., a usnesení Nejvyššího soudu ze dne  15.  2. 2005,  sp.  zn. 4 Tz 210/2004, kterým byla zamítnuta stížnost pro porušení zákona.  Stěžovatel  tvrdí,  že  jimi došlo k porušení jeho základních práv  podle  čl.  36  odst.  1,  a 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina"), a čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (dále jen „Úmluva").

 

Z  listin  předložených stěžovatelem, z vyžádaného spisu Okresního soudu v  Olomouci, sp. zn. Rtn 14/93,  a  z  vyžádaného spisu Okresního soudu v Přerově, sp. zn. 1 T 110/84, zjistil Ústavní soud následující skutečnosti.

 

Stěžovatel byl rozsudkem Okresního soudu v Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T 110/84-549,  uznán  vinným  ze  spáchání trestného  činu  hanobení státu světové socialistické  soustavy  a  jeho  představitele  podle  §  104  tr. z., pobuřování podle § 100 odst. 1 písm. a)  tr. z.,  nedovoleného  ozbrojování  podle  §  185 odst. 1 písm. b) tr. z., krádeže podle  §  247 odst. 1 tr. z., a poškozování cizí věci podle § 257 odst. 1 a 2 tr. z. Těchto činů se měl dopustit tím, že natiskl a v Přerově rozšířil protisovětské letáky, vyjadřoval  se  před  více osobami vulgárně o společenském a státním zřízení Československa, a slovně napadal a urážel členy Komunistické strany Československa a ostatních složek Národní fronty, opatřil si bez povolení 3 ks střelných zbraní a střelivo a vyrobil třaskavinu, zorganizoval a provedl vloupání do bytu k odcizení střelné zbraně, a vyrobil třaskavinu  a  zorganizoval  s  ní provedení výbuchu v domě osoby, která byla předtím vyslýchána jako svědek v trestním řízení proti němu před Okresním soudem v Přerově pod  sp.  zn. 3 T 54/77  (ve kterém byl uznán vinným z trestného činu nedovoleného ozbrojování podle  §  185  odst. 1 tr. z.),  a za to byl odsouzen k úhrnnému trestu  odnětí  svobody  v  trvání  dvou  a  půl  roku  se  zařazením do druhé nápravně výchovné skupiny,  a  trestu  propadnutí  věcí.  Usnesením Krajského soudu  v  Ostravě ze dne 16. 7. 1984, č. j. 7 To 343/84-580, bylo jeho odvolání zamítnuto. Odvolací soud  rozhodoval  v  senátu složeném z předsedkyně JUDr. L. S. a soudců JUDr. J. M. a JUDr. B. F..

 

Usnesením Okresního soudu v Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8, byl prohlášen  za  zrušený rozsudek Okresního soudu v Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T 110/84-549,  ve  spojení  s  usnesením  Krajského  soudu  v  Ostravě ze dne 16. 7. 1984, sp. zn.  7  To  343/84,  ve  výrocích,  kterými  byl  stěžovatel  uznán vinným ze spáchání trestných činů hanobení státu světové socialistické soustavy a jeho představitele podle 
§ 104 tr. z., a pobuřování podle § 100 odst. 1 písm. a) tr. z., a v této části bylo zastaveno trestní  stíhání  stěžovatele,  za  trestné  činy nedovolené ozbrojování podle § 185 odst. 1 písm. b)  tr. z.,  krádeže podle § 247 odst. 1,  a  poškozování  cizí  věci  podle  §  257 odst.  1 a  2  písm.  b)  tr. z. mu byl stanoven trest odnětí svobody v trvání 20 měsíců a trest propadnutí věcí.

 

Návrhem  ze  dne  13.  5.  1993  se  stěžovatel  domáhal, aby se rehabilitace vztahovala  i  na  činy  neuvedené  v  §  2 odst. 1 zákona č. 119/90 Sb., o soudní rehabilitaci, ve  znění  pozdějších  předpisů  (dále  jen  zákon  o soudní rehabilitaci), pokud jde o odsouzení  rozsudkem  Okresního  soudu  v Přerově  ze  dne  7.  6.  1984, č. j. 1 T 110/84-549, ve spojení s usnesením Krajského soudu v Ostravě ze dne 16. 7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84,  a  ve  spojení  s  usnesením  Okresního  soudu  v  Přerově ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8,  ohledně  trestného  činu  nedovoleného  ozbrojování  podle  § 185 odst. 1 písm. b)  tr. z. (ve  znění  platném před  novelou provedenou zákonem č. 175/90 Sb.), trestného činu  krádeže  podle  §  10  odst. 1  písm. a)  -  § 247 odst. 1 tr. z., a trestného činu poškozování  cizí věci podle § 9 odst. 2 - § 257 odst. 1 a 2 písm. a) tr. z. Usnesením Okresního soudu  v  Olomouci  ze dne  12. 8. 1997, č. j. Rtn 14/93-97, bylo návrhu vyhověno,  a  výrok  o  přiměřeném trestu   za   tyto  trestné  činy  z  usnesení Okresního soudu v Přerově  ze  dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8,  a  trestní  stíhání  pro  tyto  trestné činy bylo zastaveno. Ke stížnosti okresního státního zástupce v Olomouci bylo usnesení soudu  prvého  stupně  zrušeno  usnesením  Krajského soudu  v  Ostravě  ze dne 18. 3. 1998, č. j.  27  Rto 6/1997-81,  kterým  byl  zároveň  zamítnut  návrh  stěžovatele.  O  tomto usnesení rozhodoval senát Krajského soudu v Ostravě ve složení JUDr. Č. D., předseda, a soudci JUDr. J. S. a JUDr. J. W.. Proti tomuto usnesení podal ministr spravedlnosti stížnost pro porušení zákona, která byla zamítnuta usnesením Nejvyššího soudu ze dne 15. 2. 2005, sp. zn. 4 Tz 210/2004.

 

Stěžovatel  v ústavní  stížnosti  jednak  namítá,  že  o jeho odvolání rozhodoval v pozici předsedy senátu odvolacího soudu tentýž soudce (JUDr. Č. D.), který rozhodoval  v  pozici člena senátu o odvolání proti rozsudku, který byl předmětem rehabilitace. Tento soudce byl přitom v době prvého rozhodování členem předsednictva Socialistického  svazu  mládeže  a  stranické  organizace Komunistické strany Československa  při  Krajském soudu  v  Ostravě.  Proto  jej  nelze  považovat  za nestranného. Totožný  soudce přitom  rozhodoval  usnesením  ze  dne  2.  7. 2003, č. j. 27 Rto 23/2002-154,  i  o  jeho  odvolání  proti  rozsudku  Okresního  soudu v  Přerově ze dne 31. 5. 2001,  č.  j.  Nt 1404/99-103,  tedy ve věci obnovy řízení ohledně předmětného trestního stíhání.  Těmito skutečnostmi  se  Nejvyšší  soud  nezabýval,  přestože byly uvedeny  v podnětu  ke  stížnosti  pro  porušení  zákona,  a  jsou patrny i z trestních spisů. Dále  stěžovatel  nesouhlasí  s  názorem  Nejvyššího  soudu,  že  mezi  rehabilitovanými  činy a zákonem nerehabilitovanými činy neexistuje žádná spojitost, a že jeho jednání nebylo motivováno  obranou  svého  života  nebo  svobody  při činnosti podléhající rehabilitaci. Podle něj bylo zcela legitimní, pokud si v souvislosti se svou odbojovou činností ke své obraně pořídil  střelné  zbraně.  Poškozování  vrat  Antonína  Mikeše  přitom bylo motivováno snahou o upozornění ostatních občanů na jeho vztahy se Státní bezpečností. Argumentaci  Nejvyššího  soudu  považuje  za  účelovou  a  tvrdí,  že mu bylo odepřeno právo na to, aby byla jeho věc projednána veřejně i u Nejvyššího soudu. Za neúnosné považuje to, že jeho rehabilitace trvá již téměř 15 let.

 

Ústavní soud vyzval účastníky řízení, aby se vyjádřili k ústavní stížnosti.

 

K výzvě Ústavního soudu se k ústavní stížnosti vyjádřili účastníci řízení.

 

Nejvyšší soud uvedl, že stížnost pro porušení zákona byla projednána necelé dva měsíce po jejím doručení a v souladu s § 274 věta poslední trestního řádu v neveřejném zasedání, přičemž jak stěžovateli tak Nejvyššímu státnímu zastupitelství byla dána možnost vyjádřit se ke stížnosti pro porušení zákona. Navrhuje odmítnutí ústavní stížnosti jako nepřípustné, neboť podle něj nelze mít za to, že by jeho rozhodnutím mohla být porušena stěžovatelem namítaná ústavní práva.

Ministr  spravedlnosti  nadále  vytkl  nesprávné  posouzení zjištěného skutkového stavu  věci,  což podrobněji rozvedl a uzavřel, že jednání stěžovatele bylo legitimní, přiměřené  a přímo související  s rehabilitovanými trestnými činy. Poukázal na obecně známou  skutečnost,  že  odpůrci komunistického režimu byli fyzicky likvidováni za podstatně menší prohřešky, než byly činy, vytýkané stěžovateli.

 

Nejvyšší státní zastupitelství se vzdalo postavení vedlejšího účastníka řízení.

 

Krajský  soud  v  Ostravě  a  Krajské  státní  zastupitelství v Ostravě nijak nereagovaly.

 

Ústavní  soud  je při posuzování ústavních stížností, v souladu se zásadou ultra petitum  partium  iudex  condemnare  non potest,  vázán  návrhem stěžovatele.  Proto se může zabývat jen takovými námitkami, které mají vztah k navrhovanému petitu. Z toho důvodu se Ústavní soud v posuzované věci nezabýval námitkami, vztahujícími se k průtahům řízení  a  k  usnesení  Krajského soudu  v Ostravě  ze  dne  2.  7.  2003,  č.  j.  27  Rto 23/2002-154,  rozsudku  Okresního soudu  v  Přerově  ze  dne  31.  5.  2001,  č. j. Nt 1404/99-103,  usnesení  Krajského  soudu  v  Ostravě  ze  dne 16. 7. 1984, sp. zn. 7 To 343/84,  usnesení  Okresního  soudu  v  Přerově  ze dne 14. 8. 1990, č. j. 4 Rt 21/90-8, kterými  rovněž  mělo dojít k porušení zákona. Ve vztahu k těmto námitkám se totiž stěžovatel v mezích § 82 odst. 3 písm. a) a b) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon"), ničeho nedomáhal.

 

V  části  týkající  se  usnesení  Krajského  soudu  v  Ostravě  ze  dne 18. 3. 1998, sp. zn. 27 Rto 6/1997,  je  ústavní  stížnost podána  po  lhůtě  stanovené  zákonem pro její podání. To bylo ostatně konstatováno již v usnesení  ze  dne  3.  3.  1999,  sp. zn. II. ÚS 36/99, kterým bylo  rozhodnuto  o  ústavní  stížnosti  stěžovatele  směřující výlučně proti rozhodnutí odvolacího soudu,  na  které Ústavní  soud pro stručnost odkazuje. Podáním pozdější (tj. nynější) ústavní stížnosti se na tomto stavu nemohlo nic změnit.

 

Řízení  o  stížnosti  pro  porušení  zákona,  je  řízením  samostatným (srov. § 266 a násl. tr. ř.).  Proto  je  rozhodnutí  v něm učiněné,  v  souladu s ustálenou judikaturou Ústavního soudu, zkoumáno co do způsobilosti zasáhnout do základních práv stěžovatele i v řízení o ústavní stížnosti samostatně,  bez  přímého propojení s rozhodnutími přijatými v původním řízení  (viz  např. nález  sp. zn. I. ÚS 287/04 in Sbírka nálezů a usnesení. Sv. 35. N. 174. str. 331).

 

O stížnosti  pro  porušení  zákona  bylo  v souladu  s  čl. 96  odst.  2 Ústavy rozhodnuto  v neveřejném  zasedání,  neboť takový procesní postup zákon umožňuje. Ohledně obdobné námitky v jiné věci vydalo dne 28. 5. 2002 plénum Ústavního soudu stanovisko  pod  sp. zn.  Pl. ÚS -st.-15/02,  že je věcí úvahy Nejvyššího soudu, zda o zamítnutí stížnosti  pro  porušení  zákona rozhodne v neveřejném zasedání, a Ústavnímu soudu zpravidla nepřísluší do této úvahy zasahovat.

 

K  námitce,  že  o  věci  stěžovatele  rozhodoval  vyloučený  soudce  JUDr. Č. D., je třeba uvést, že podnět pro podání stížnosti pro porušení zákona není opravným prostředkem.  Z hlediska  trestního  práva  procesního  je možno ho považovat toliko za informaci subjektu, oprávněnému k podání stížnosti pro porušení zákona, která nezakládá zákonem    stanovené    právní    důsledky  (viz   sp.  zn.  III.  ÚS  124/93   in   Sbírka   nálezů   a

usnesení.  Sv.  2.  U.  4.  str. 203).  Vzhledem  k tomu, že v posuzovaném případě uvedený podnět  nebyl součástí  spisu,  tak  se  o této námitce Nejvyšší soud ani nedozvěděl. Ústavní soud přitom shledává tuto námitku zjevně neopodstatněnou, neboť JUDr. Č. D. nebyl členem  senátu,  který rozhodoval o odvolání stěžovatele a dalších osob proti rozsudku Okresního  soudu  v  Přerově ze dne 7. 6. 1984, č. j. 1 T 110/84-549. Pokud tedy JUDr. Č. D. rozhodoval jako předseda senátu v rehabilitační věci stěžovatele nebyl z důvodu angažovanosti v původní věci z rozhodování vyloučen. Na tom nic nemění skutečnost,  že  JUDr.  Č.  D.  byl  členem  senátu Krajského soudu v Ostravě, který po  právní  moci  rozhodnutí  ve  věci  samé  rozhodoval  o  stížnosti stěžovatele proti usnesení Okresního soudu  v Přerově  o  zabrání věci.  Rovněž  tak  nemůže  být  důvodem pro  vyloučení  stěžovatelem  ryze  obecně namítaná  tehdejší  angažovanost  JUDr.  Č. D. v Komunistické straně Československa.

 

V  nálezu,  sp.  zn.  II.  ÚS  187/2000  (in  Sbírka  nálezů  a  usnesení.  Sv. 21. N. 40. str. 353),  Ústavní  soud  zdůraznil,  že  je v  rehabilitačních  věcech  nutné  brát v úvahu smysl a účel  rehabilitačních  zákonů  a  motiv, který vedl zákonodárce k jejich vydání, zřetelně vyjádřený  v preambuli a  v  úvodních  ustanoveních.  S  ohledem  na  to je zapotřebí rehabilitační  předpisy interpretovat  extenzivně  ve  prospěch  postižených  osob, neboť na rozdíl  od  majetkových  restitucí  nemůže  takový  výklad  vést k  nepřípustným zásahům do práv jiných osob.  Tento  závazný  právní názor Ústavního soudu sice byl revidován stanoviskem, sp. zn. Pl. ÚS-st.-14/01,  avšak  jen  tím,  že  byl  odmítnut  rozšiřující výklad pojmu „trest", a  možnost aplikace § 6 zákona č. 198/1993 Sb., o protiprávnosti komunistického  režimu  a  o  odporu  proti  němu  na  situace,  na  které  dopadá  zákon o soudní rehabilitaci, byla shledána nepřípustnou.  Zásadní pohled na rehabilitační řízení změněn nebyl.

 

Usnesením  napadeným  ústavní  stížností  rozhodoval  Nejvyšší  soud o stížnosti ministra  spravedlnosti,  který  shledal porušení  zákona  v  postupu  Krajského  soudu v  Ostravě,  který  dospěl  k  závěru,  že  návrh  stěžovatele  na  postup  podle  § 22a rehabilitačního zákona zamítl. Ministr spravedlnosti mimo jiné uvedl, že krajský soud postupoval  v rozporu  s ustanovením  § 2 odst. 6  trestního  řádu  a  otázku přímé souvislosti mezi  činy  podléhajícími  rehabilitaci  podle  § 2  odst. 1  rehabilitačního  zákona a  činy,  na které se rehabilitace podle tohoto zákona nevztahuje, posoudil způsobem neodpovídajícím smyslu zákona především ustanovení § 22a citovaného zákona.

 

Nejvyšší soud  se  zcela  ztotožnil  se  závěry Krajského soudu v Ostravě, že mezi činy,  pro  které byl stěžovatel uznán vinným, a které podléhají ze zákona rehabilitaci, a dalšími  činy,  pro  které  byl  stěžovatel  odsouzen,  neexistuje přímá souvislost. Tento svůj závěr Nejvyšší soud podrobně rozebral ve vztahu k jednotlivým skutkům. Zejména přitom poukázal  na  tvrzení stěžovatele,  že  zbraně získal a držel pro případ, že by se byl nucen bránit proti útoku Státní bezpečnosti nebo Lidových milicí,  z  jejichž  strany se cítil ohrožen, a dále na časové a skutkové okolnosti případu. Takto dovodil, že samotným stěžovatelem popsaná činnost,  kvalifikovaná jako trestné činy krádeže, poškozování cizí věci a nedovolené ozbrojování, nemohla souviset s trestnými činy hanobení státu světové socialistické soustavy a jejího představitele a pobuřování, pro které byl rehabilitován.

 

Ústavní soud  se  v  této souvislosti  proto  zaměřil  v  projednávané  věci  na posouzení  otázky,  zda Nejvyšším soudem zvolená interpretace daného ustanovení neporušuje základní práva a svobody stěžovatele.

 

Ustanovení § 22a odst. 1 písm. a) rehabilitačního zákona pojednávající o „přímé souvislosti"  není  ustanovením  jasným,  jednoznačným,  neboť  pojem  „přímo  souvisí" není zákonem nikterak vymezen  a  definován.  Je  třeba  proto  dovodit  jeho obsah ze smyslu  a  účelu  rehabilitačního  zákona,  jakož i reflexí jiných relevantních právních předpisů.  Vzhledem  k  neurčitosti a nejasnosti pojmu „přímo souvisí", je tedy nutné přistoupit k metodě   teleologického výkladu.

 

Při  interpretaci  uvedeného ustanovení  ve  spojení s projednávanou věcí proto Ústavní soud v duchu teleologického výkladu vzal zejména v úvahu smysl a účel rehabilitačního  zákona  a  morální  motiv,  který  vedl  zákonodárce  k  jeho  vydání. Smyslem a účelem rehabilitačního zákona je nepochybně náprava, resp. zmírnění křivd páchaných  v období  nesvobody,  a  to  formou  právní a morální rehabilitace těch osob, které v období totalitního režimu trpěly a byly pronásledovány.  Za  smysl  a  účel  tohoto zákona lze  považovat  úsilí  o  dosažení  rehabilitace co nejvíce těch, kteří v období totalitního režimu trpěli,  byli  pronásledováni, perzekuováni.  V  tomto  kontextu  lze odkázat  též  na  smysl zákona č. 198/1993  Sb., o protiprávnosti komunistického režimu, který  mimo  jiné  uvádí,  že  komunistický  režim  byl  zločinný, nelegitimní a zavrženíhodný,  perzekuoval  občany  nebo  jim hrozil  perzekucí  a  odpor proti tomuto režimu považuje za legitimní, spravedlivý, morálně oprávněný a hodný úcty.

 

Naplnění  pojmu  „přímo souvisí"  je  tedy  na  místě  v  duchu  teleologického výkladu posuzovat souhrnně se smyslem a účelem zákona o soudní rehabilitaci, ale též v souvislosti  se   smyslem zákona  o  protiprávnosti  komunistického  režimu  a  o odporu proti  němu,  s Preambulí  Listiny  základních  práv  a  svobod  („pamětlivo  trpkých zkušeností  z  dob,  kdy  lidská práva  a základní  svobody  byly  v  naší vlasti potlačovány" ) a  Preambulí  Všeobecné  deklarací lidských práv a svobod („vědomí toho, že uznání přirozené  důstojnosti  a  rovných  a  nezcizitelných práv všech členů lidské rodiny je základem  svobody,  spravedlnosti  a  míru  ve  světě,  že  zneuznání  lidských  práv a pohrdání  jimi  vedlo  k  barbarským činům,  urážejícím svědomí lidstva, a že vybudování světa,  ve  kterém  lidé, zbaveni strachu a nouze, budou se těšit svobodě projevu a přesvědčení,  bylo  prohlášeno za nejvyšší cíl lidu, že je nutné, aby lidská práva byla chráněna zákonem, nemá-li být člověk donucen uchylovat se, když vše ostatní selhalo, k odboji proti tyranii a útlaku").

 

Ve   stejném  duchu,  jakým  Ústavní  soud  uvažuje  v   rámci  teleologického  výkladu,  lze  uvažovat  též  v  dimenzivýkladu historického. Tedy z hlediska zřejmého úmyslu  zákonodárce,  za  který  lze  považovat zejména úsilí o dosažení rehabilitace co nejvíce  těch  osob, které v období totalitního režimu trpěly, byly pronásledovány a perzekuovány.

 

Požadavek  „přímé souvislosti"  v  §  22a  odst.  1 písm. a) zákona o soudní rehabilitaci je proto na místě vykládat z výše uvedených důvodů  (s  ohledem  na  smysl a účel rehabilitace) extenzivně. Smyslem tohoto ustanovení je dát co největší možnost odstranění   křivd   způsobených   komunistickým   režimem   a   vyloučit,  aby  nedocházelo k  rehabilitaci  ohledně  těch  skutků, které  evidentně  nesouvisely  s  podstatou a charakterem  jednání,  na  které se zákon o rehabilitaci vztahuje. Tím  bylo  zejména zamýšleno,  aby  za  skutky,  které  nebyly motivovány odporem proti komunistickému režimu a nebyly výrazem tohoto odporu (nesouvisely s ním), nebyly odsouzené osoby rehabilitovány, neboť takováto rehabilitace by šla již nad rámec smyslu a účelu zákona o soudní rehabilitaci.

Otázku,  zda  je  v  předmětné  věci  dána  „přímá  souvislost",  tzn. otázku, zda je obsah tohoto pojmu naplněn v konkrétní projednávané věci, je třeba zvažovat s ohledem na specifické  okolnosti  případu  stěžovatele  z  hlediska charakteru vztahu posuzovaných skutků  v  tom  smyslu,  zda  i  činy  neuvedené  v  § 2 odst. 1  zákona o soudní rehabilitaci, za které byl uložen stěžovateli úhrnný trest, ve spojení  s  činy,  na  které  se  rehabilitace  podle § 2 odst. 1  zákona o soudní rehabilitaci vztahuje, též souvisely s odporem a s činností stěžovatele proti komunistickému režimu.

 

Stěžovatele lze považovat za účastníka aktivního odporu proti komunistickému totalitnímu  systému  a  osoba stěžovatele byla obecně dlouhodobě perzekuována v době trvání  totalitního  režimu.  Činy,  pro  které  byl  pak odsouzen a nebyl následně rehabilitován, lze považovat za související s jeho odporem a činností zaměřenou proti komunistickému režimu  (v tomto kontextu  je třeba poukázat na povahu a stupeň represí, které  komunistický  režim  používal proti svým odpůrcům),  stejně jako činy stěžovatele v projednávané věci, na které se rehabilitace vztahuje dle § 2 odst. 1 zákona o soudní rehabilitaci.  V řízení  vedeném proti  stěžovateli před  rokem  1989  se  navíc  jednalo o řízení  se  silným  politickým  podtextem,  který  evidentně ovlivňoval jeho průběh a omezoval jeho objektivnost.

 

Ústavní soud proto v duchu extenzivního výkladu zkoumal, zda byl v případě stěžovatele naplněn  pojem „přímo souvisí" v širším smyslu, a došel k závěru, že  obsah tohoto pojmu naplněn byl („společným jmenovatelem" zkoumaných činů byla v dané souvislosti ta skutečnost, že skutky souvisely s odporem a činností stěžovatele proti komunistickému režimu),  a  že v  důsledku interpretace daného ustanovení Nejvyšším soudem ČR nebylo možné naplnit ratio legis zákona o soudní rehabilitaci v dané věci.

 

Napadeným usnesením Nejvyššího soudu, kterým byla zamítnuta stížnost ministra spravedlnosti  pro porušení  zákona,  došlo k  porušení čl. 36 odst. 1  Listiny.  Proto  bylo ústavní stížnosti v části, týkající se usnesení Nejvyššího soudu, a podle § 82 odst. 3 písm. a) zákona č. 182/1993 Sb.,  o  Ústavním  soudu,  ve  znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon") vyhověno. V  části, týkající se  usnesení  Krajského  soudu  v  Ostravě  ze  dne  18. 3. 1998,  sp. zn.  27 Rto 6/1997,   byla   ústavní  stížnost  podle  § 82 odst. 1 zákona zamítnuta, a to podle § 43 odst. 1 písm. b) zákona.

 

Od  ústního jednání bylo v souladu s § 44 odst. 2 zákona upuštěno, neboť od něj nebylo možné očekávat další objasnění věci, a  všichni  účastníci  s  tímto postupem souhlasili.

 

Poučení: Proti rozhodnutí Ústavního soudu se nelze odvolat.

 

V Brně dne 8. března 2006