PODPORUJEME

Pochod pro život 2024


Petice za přesun velvyslanectví ČR v Izraeli z Tel Avivu do Jeruzaléma



Svobodu!


Konzervativní noviny


Občanský institut

Občanský institut


Konzervativní listy


Hodonínská výzva


petice_proti_zakonu_adopce_dti_pro_homosexualy

Petice proti zákonu "ADOPCE DĚTÍ PRO HOMOSEXUÁLY"


Třetí odboj

TřetíOdboj.cz


VítěznýÚnor.cz


Aliance pro rodinu


wilberforce.cz

Institut Williama Wilberforce


klubod.cz/

Klub na obranu demokracie

17.10.2000
Kategorie: Státní správa

Autor: Svatopluk Kalužík

K organizaci voleb

Dobrá hospodyňka pro pírko...


Dovolím si úvodem citovat platný zákon. § 15 písm. f zákona 130/2000 Sb říká:

"Starosta

...

f. poskytuje každé politické straně, politickému hnutí a koalici, jejichž kandidátní listina byla zaregistrována, informace o počtu a sídlech volebních okrsků nejpozději 45 dnů před zahájením voleb,"

Jak kdysi říkal pan Werich: "A je jasno". Jenže co vlastně tento zákon říká? Již slovo "poskytuje": je míněno aktivně - z vlastní iniciativy, nebo pasivně - každému, kdo si řekne?

Výklad ministerstva vnitra (MV) doporučuje aktivní formu. Jsem matematikem, nikoliv specialistou na jazyk český. Přesto si troufám konstatovat, že pro takto míněnou činnost má jazyk český vhodnější výrazy např. "předává", nebo dokonce "zasílá", čímž by byl výklad MV předurčen. MV totiž starostům doporučuje, aby sami zajistili odeslání příslušného počtu dopisů - pro volby v kraji Brněnském se jedná právě o 13 dopisů.

Doufám, že nepředpokládáte, že si dovoluji mařit Váš vzácný čas pouze jakýmsi jazykovým puritánstvím. Naopak, teď se dostávám ke své profesi - informatice, která nespočívá pouze v nějakých "Internetech a počítačích".

Dokončeme nejdříve důsledek tohoto postupu. V Brněnském kraji je přibližně 1300 obcí a tedy 1300 starostů píše 13 dopisů minimálně za 6 Kč za známku, pokud pošle dopis doporučený, pak za 15 Kč. Jedná se tedy o přibližně 17 000 dopisů v rozmezí od 102 000 Kč do 255 000 Kč jen za poštovné (kde že jsou náklady na papír, obálky a práci úředníků). Přitom prakticky nikdo nemůže prohlásit, že zákon byl dodržen, protože každý z 13 volebních zmocněnců by musel mít úplný seznam obcí a zkontrolovat, že obdržel právě všechny dopisy. Pokud dopisy nebudou doporučené, kterýkoliv zmocněnec pak navíc může prohlásit, že seznam neobdržel úplný a v krajním případě sporovat regulérnost voleb.

Na druhé straně, při jiné formulaci zákona resp. jeho výkladu, bylo možné organizovat tuto činnost i jinak. Úředník, pověřený organizací krajských voleb mohl vyžádat tuto informaci od jednotlivých starostů (což zřejmě stejně činí -minimálně pro MV), zkontrolovat úplnost, uspořádat seznam např. podle okresů a abecedy a takovýchto 13 výtisků odeslat třinácti volebním zmocněncům. I za předpokladu, že se bude jednat o poněkud vyšší poštovné v důsledku většího množství papíru, půjde maximálně o částku 13 x 50 Kč.

Celkově tedy bude odesláno přibližně 1300 dopisů plus 13 dopisů a bude navíc vše v pořádku. Rozdíl je v případě doporučených dopisů přibližně 240 000 Kč, pořádek a spousta ušetřené práce.

Pokud by to byly jediné zbytečně vyhozené peníze v tomto státě, řekl bych "Zaplať Pán Bůh" a měli bychom se podstatně lépe, takto však...

 

Brno 17.10.2000

 

RNDr. Svatopluk Kalužík