Vzdělání a problém tzv. konkurenceschopné vzdělanostní společnosti

 

Rozhovor s vysokoškolskou pedagožkou ing. Alenou Hromádkovou

 

Na stav našeho vysokého školství se hodně naříká. Ale jak hodnotíte stav vysokého školství v Evropě?

Západoevropské vysokoškolské systémy prošly velkými změnami již na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy narostly počty schopných mladých lidí odmítnutých universitami z kapacitních důvodů. Tedy situace obdobná té naší. Jenže rozdíl byl v tom, že v kontextu různých protestů probíhala téměř současně veřejná, odborná a politická diskuse o tom, jak má rozvoj vysokého školství a jeho modernizace probíhat v ruku v ruce se zvýšením vzdělanostní úrovně země jako celku. Jak uchovat vysokou kvalitu historicky vzniklých univerzit s tradicí základního výzkumu a  důrazem na formování charakteru a určitých vysoce profesionálních postojů a sociálních návyků nejdůležitějších  profesí, a přitom rozšířit řady vysokoškolských studentů o ty mladé lidi, kteří chtějí rychle vstoupit na trh práce  a spíše se věnovat založení rodiny a osobním zájmům. Jinými slovy: jak skloubit problém  vysoké kvality a zvýšené kvantity, aniž by utrpěly návyky osobní zodpovědnosti za stav morálky a prestiže studovaného oboru a s tím spjatého výkonu povolání. Dnes mohu říci, že koncept tzv. masové vysokoškolské docházky je v krizi a to nejen z finančních důvodů. Jde často o krizi profesionální etiky a to i v případech, kdy absolventi mají dobře placená zaměstnání.

 

O Vás je známo, že už mnoho let o školskou problematiku zajímáte. Vidíte tedy nějaké vzory, ze kterých se můžeme poučit?

            Já jsem v letech 1968/9 mohla po dvakrát sledovat vývoj ve Velké Britanii, kde ve srovnání s francouzskými demonstracemi vše probíhalo klidně a v soustředění na problém. Jako odlehčovací mechanismus tam např.začala fungovat Open University, s mnoha konzultačními středisky v regionech, kdy za pomoci školní audio a videotechniky, včetně zapojení rozhlasu a televize si mohli lidé všech věkových kategorií a sociálního postavení (od mládeže, matek a hospodyněk přes  přistěhovalce až po penzisty) vybrat ze širokého rejstříku programů. Tedy velice kvalitní dálkové studium, které ulomilo hrot různým střetům a frustracím. Souběžně byla zahájena podpora nových institucí neuniverzitního typu, které při splnění určitých standardů kvality výzkumu a výuky dostaly po čase statut univerzity.

 

Takže je kde se poučit?

Psala jsem o tom práci, která mi pomohla pochopit, že při formulování vzdělávací politiku musíte jít zpátky až k Aristotelovi a Platónovi a že to není akademický úlet ale pevná půda, bez níž vám lidé vyjdou jako pouhé pracovní síly a vzdělanost jako věc čistě osobního uplatnění na trhu práce. Britsky pojatá koncepce , založená na uznání principu plurality, autonomie, soutěže, hierarchie a transparentnosti přinesla výsledky, díky nimž – a dalším společensko-ekonomickým faktorům – se stala Velká Britanie prosperující zemí, která je  v řadě ukazatelů  před kontinentem. To bude trvat i navzdory zásahům labouristické vlády, která časem se svojí politikou jednotné školy a akcentu na kvantitu také jednou skončí.

 

Jak ve světle této zkušenosti hodnotíte stav našeho vysokého školství?

            U nás je veřejná debata o investicích do vzdělání jako do převážně soukromého či veřejného statku  teprve v počátcích. Potěšilo mne proto, když jsem v průběhu Týdne neklidu na FF UK několikrát během jednoho  shromáždění zaslechla slova studentů, vyjadřující touhu dostudovat doma a po zkušenostech v zahraničí se vrátit  a pracovat pro svoji zemi jako celek. Jenže si nevědí rady, protože je čekají nízké platy a nejistá existence. Představa školného mnohé rovněž lekala jako něco, co si nemohou dovolit. Můj názor je, že přechod na školné nepomůže systému zásadně (v zahraničí obvykle jde o úhradu 8-12% nutných nákladů). V této souvislosti je třeba si uvědomit, že u nás určité vrstvy občanů již běžně platí za studium svých dětí na středních školách a vyšších odborných školách.  Hodnota tohoto obtížného vývoje, ke kterému časem dojde, spočívá v tom, že si každá rodina bude muset přeuspořádat priority.

 

Jaké priority by měly být při vzdělávání důležité?

V zemích, kde lidé pochopili, že musejí spoléhat hlavně na sebe, na své vnitřní zdroje jako je vůle k pracovní disciplíně, zájem o společenskou soudržnost a kvalitu života příští generace, reforma školství uspěla. Není důvod, aby to nešlo i u nás.  Reflexe u nás je hotová, nemá cenu znovu jmenovat seznam neduhů jako je problém ubytování studentů, nízkých platů učitelů atd. Já bych dodala ještě neschopnost  otevřeně diskutovat o pádu profesionální etiky u povážlivě narůstající části  právních a ekonomicko-finančnických povolání, která problematizují naši pověst v zahraničí a poškozují nás všechny jako občany-daňové poplatníky.

Sebeúcta a důvěra ve vlastní hodnotu jednotlivce i země jako celku je nejdůležitějším primárním statkem Proto jsem se rozhodla jít do eurovoleb, protože to je dobrá příležitost dát argumenty tohoto druhu do oběhu. Hovořit před deseti lety o veřejné morálce bylo téměř směšné – dnes je téma byznys a etika ústřední, protože se korupce a zneužívání moci stalo těžkou brzdou celospolečenského vývoje. Podobně je tomu tak s obecnou kulturou (kam patří práce masmédií, směřující čím dál tím více k bulvarizaci) a školstvím. Napřed  se  problémy vytěsňují a pak, když hrozí deficit veřejných financí v rozsahu téměř miliardy miliard, tak se od těžkostí dají fakticky ruce pryč, protože zdroje nejsou, musí se napřed zaplatit různé arbitráže, tuneláže a neuvážené státní garance.

Zkrátka stav všech stupňů našeho školství (včetně učňovského)  je průsečíkem základních lidských, politických a ekonomických nedostatků, které více či méně známe. Naštěstí  tady má EU rezervy, které v podobě dalších vzdělávacích příležitostí bude dále nabízet, protože je to i v jejím zájmu, aby nové členské země odborně a občansky nezaostávaly.

 

Takže Pohřeb vysokých škol byl předčasný? Nebo podobné akce vystihují pravý stav věci?

            Musíme rozlišovat: techniky a lékařské fakulty, kde je větší propojenost s praktickým životem a kde je nabízena výuka v angličtině pro cizince, spíše překlenou některé akutní problémy např. mzdové . Ovšem stav budov, zastaralost aparatur atd. by  se měla stát předmětem zvláštních vládních řešení s propočtem ztrát, k nimž dojde, pokud se neudržitelný stav bude dále prodlužovat. Také bude třeba více rozlišovat mezi institucemi s investicemi do základního výzkumu a převážně výukovými zařízením.

 

A co ostatní školy?

Velké nebezpečí hrozí humanitním oborům, kde pracuje řada kvalitních učitelů doslova za průměrnou  a podprůměrnou mzdu. To zde již mnohokráte padlo. Rektorská konference a Rada vysokých škol po léta na všechna podstatná rizika upozorňovala s patřičným předstihem. Teď se budeme muset smířit se situací stagnujících či zúžených státních zdrojů a hledat zdroje další. Jak? To už bude věcí řešení jednotlivých fakult včetně takových, že nebude možné přijímat stále více a více mladých lidí na vysoké školy. Pak bude nutno budovat kompenzující mechanismy třeba po vzoru Open University či nějakých on-line programů…

Děkuji Jan Šmíd