PODPORUJEME


Zdeněk Hraba
do Senátu!

(obvod 41, Benešov)


Stanislav Balík
do Senátu!

(obvod 65, Šumperk)


Pochod pro život 2024


Petice za přesun velvyslanectví ČR v Izraeli z Tel Avivu do Jeruzaléma



Svobodu!


Konzervativní noviny


Občanský institut

Občanský institut


Konzervativní listy


Hodonínská výzva


petice_proti_zakonu_adopce_dti_pro_homosexualy

Petice proti zákonu "ADOPCE DĚTÍ PRO HOMOSEXUÁLY"


Třetí odboj

TřetíOdboj.cz


VítěznýÚnor.cz


Aliance pro rodinu


wilberforce.cz

Institut Williama Wilberforce


klubod.cz/

Klub na obranu demokracie

15.12.2006

Autor: Jan Kubalčík

Přímá volba starostů - dobrý úmysl dláždící cestu do pekel

Reakce na článek Radima Perlína „Přímá volba starostů“.


Tento text je reakcí na článek Radima Perlína „Přímá volba starostů" (<http://neviditelnypes.zpravy.cz/politika-prima-volba-starostu-det-/p_politika.asp?c=A061206_155529_p_politika_wag>). Jak sám název napovídá, s přímou volbou starostů nesouhlasím.

Můj nesouhlas není principiální. Vím, že různé přímé volby jsou v řadě zemí (příkladně USA) velmi osvědčeným výborně fungujícím nástrojem. Můj nesouhlas se vztahuje na Českou republiku 17 let po zrušení ústavního článku o vládě jedné strany.

Nejprve k některým argumentům pana Perlína. Ten mimo jiné uvádí: „V malých obcích je naprosto jednoznačné, že občané, kteří se vzájemně znají a také osobně znají svého kandidáta, volí osobnosti, nikoliv jednotlivé politické strany.". Zcela souhlasím. Plyne mi však z toho závěr, že malé obce nejsou tím důvodem, proč by mělo být třeba měnit systém směrem k přímé volbě. Ano, znám takové případy, kdy se starostování lačný jedinec (často dosavadní starosta...) ani do zastupitelstva nedostane, neboť jej díky preferenčním hlasům předstihne jeden či dva jeho souputníci na kandidátce a on se tak propadne na nevolitelné místo. Tyto populární kandidáty si ambiciózní jedinec přizval na kandidátku právě proto, aby mu svou popularitou napomohli ke zvolení (on byl samozřejmě „jednička"). To, že jej přeskočí, nečekal... ale nevadí, zkrátka stačí, aby ti, kteří jej přeskočili, po volbách ze zastupitelstva odstoupili a je to. A to se také skutečně občas děje. Je to čestné? Jistěže není! Ale v první řadě - svědčí to něco také o těch, kteří odstupují... když voliči nesnáší nějakého kandidáta natolik, že neprojde z 1. místa, není příliš logické, že volili jeho kolegy, kteří jsou s ním - alespoň co se politiky, byť „jen" té obecní, týká - kamarádi. Ale hlavně - popsaná situace není masovým jevem. Je třeba kvůli výjimkám měnit systém?

Pan Perlín dále zdánlivě správně uvádí, že na změnu směrem k většinovému systému logicky navazuje změna - posílení starostenských kompetencí. Ono je to ale naopak. Obsah není důsledkem procedury; procedura je nástrojem pro realizaci zvoleného obsahu. Nejprve bychom měli přemýšlet, jestli chceme, aby starosta byl první mezi rovnými, jak je tomu nyní, nebo si přejeme, aby měl silnější postavení než jiní zastupitelé a/nebo členové rady. Pokud se přikloníme k tomu druhému (a ano, tento model je snad pro občany srozumitelnější, nikoli však jen proto nutně správnější...), lze jistě tímto směrem jít, avšak nemusí to nezbytně znamenat přímou volbu. Pan Perlín zkrátka neuvedl ve prospěch přímé volby žádný zásadní argument.

Jakou vládu chceme? Silnou a dobrou. Ale jsou ještě 3 varianty - slabá a dobrá, slabá a špatná a varianta nejhorší silná a špatná. Síla vlády sama o sobě není žádnou výhrou. Výhrou je jen v kombinaci s její prospěšností, neboť taková vláda prosadí všechna dobra. Je-li silná vláda špadná, nikdo jí nezabrání v prosazení všech zel, ne která si vzpomene. Proto nechci silnou vládu. Obávám se, že v naší současné situaci je příliši velká pravděpodobnost, že by to byla vláda špatná. Chci zatím spíše vládu slabou. Bude-li špatná, bude možné jí v páchání zla zabránit. Bude-li dobrá, bude možné ji v páchání podstatných dober podpořit, případně posílit. To je obecné. U starosty se to má analogicky. Může být silný nebo slabý. Jeho síla nebo slabost je podstatně ovlivněna tím, jak snadné nebo složité je jej odvolat. Dnes je starosta volen zastupitelstvem a i tak není úplně nejjednodušší starostu odvolat a to i v případech, kdy je skutečně velmi špatný. Pokud by byl starosta volen přímo, bude špatný starosta prakticky neodvolatelný (a v logice pana Perlína s podstatně většími pravomocemi než dnes...). Nejde přitom samozřejmě primárně o malé obce, ale o města od těch středně velkých výš. Než posilovat pravomoci a pozici starostů, přemýšlejme raději o zpětných vazbách, o tom, jak systémově čelit přirozené lidské nedokonalosti a sklonům ke klientelismu, protekcionismu, korupci a jiným našim oblíbeným nepravostem. Přímá volba do rejstříku potřebných nástrojů rozhodně nepatří.

 

V Brně, 15. prosince 2006

 

Jan Kubalčík,

místopředseda Konzervativní strany

mistopredseda2@konzervativnistrana.cz

www.konzervativnistrana.cz

 

P.S.: Pokojný zbytek Adventu a požehnané Vánoce!