PODPORUJEME

Pochod pro život 2024


Petice za přesun velvyslanectví ČR v Izraeli z Tel Avivu do Jeruzaléma



Svobodu!


Konzervativní noviny


Občanský institut

Občanský institut


Konzervativní listy


Hodonínská výzva


petice_proti_zakonu_adopce_dti_pro_homosexualy

Petice proti zákonu "ADOPCE DĚTÍ PRO HOMOSEXUÁLY"


Třetí odboj

TřetíOdboj.cz


VítěznýÚnor.cz


Aliance pro rodinu


wilberforce.cz

Institut Williama Wilberforce


klubod.cz/

Klub na obranu demokracie

02.03.2003

Autor: Konzervativní strana

Politický program...

...Konzervativní strany a spolupracujících politických stran, skupin a jednotlivců konzervativního zaměření. Návrh textu pro jednání s partnery. Z obsahu: "Spolupracující strany, skupiny a jednotlivci KONS se hlásí k osvědčeným tradicím anglosaského demokratického konzervatismu, jehož stěžejními principy jsou občanské svobody spojené se vzájemnou úctou a loajalitou občana a státních institucí, veřejná kontrola státu, rovnost před zákonem pro všechny občany, poctivé jednání a otevřenost ve věcech veřejných, minimální státní regulace věcí osobních, právo na soukromí, právo usilovat o osobní štěstí a prosperitu a právo na vlastnictví výměnou za dodržování zákonů a maximální osobní odpovědnost.".


POLITICKÝ PROGRAM

KONZERVATIVNÍ STRANY

a spolupracujících politických stran, skupin a jednotlivců zaměření konzervativního

(zkratkou KONS)

 

1. Principy

Spolupracující strany, skupiny a jednotlivci KONS se hlásí k osvědčeným tradicím anglosaského demokratického konzervatismu, jehož stěžejními principy jsou občanské svobody spojené se vzájemnou úctou a loajalitou občana a státních institucí, veřejná kontrola státu, rovnost před zákonem pro všechny občany, poctivé jednání a otevřenost ve věcech veřejných, minimální státní regulace věcí osobních, právo na soukromí, právo usilovat o osobní štěstí a prosperitu a právo na vlastnictví výměnou za dodržování zákonů a maximální osobní odpovědnost.

Konzervatismus buduje spolehlivé a vzájemně se kontrolující správní instituce na základě dlouhodobých hierarchií hodnot vycházejících z antické státotvornosti a biblické duchovní tradice lidské důstojnosti a jejich kontinuity v evropských a amerických dějinách a jejich vítězství nad totalitami.

Konzervatismus světu dává formu, tradici a realistickou střízlivost uznáním vyššího univerzálního principu nadřazeného ambicím, touhám a rozmarům individuálním, skupinovým, sektářským nebo etnickým. Vytváří je s vědomím nepřetržitosti průběžného a nikdy nekompletního tvoření, tudíž s uznáním potřeby průběžných, nenásilných a uvážených reforem.

Konzervatismus hájí lidská práva v rovnováze s občanskými povinnostmi.

Konzervatismus posiluje sociální a ekonomické postavení občanů tím, že jim skýtá co nejširší svobodnou volbu, jak nakládat se svým nadáním, příjmem, časem a majetkem.

K stěžejním principům konzervatismu patří:

Přirozená a zasloužená autorita fungujících institucí s přesným vymezením pravomocí pod veřejnou kontrolou.

Budování důvěry mezi vládnoucími a ovládanými.

Úcta k tradici a řešení problémů na základě praktických zkušeností a precedentů.

Přirozená a dobrovolná loajalita stavěná na vzájemném dlouhodobém prospěchu a pocitu bezpečí.

Jasná a sdílená hierarchie společenských, etických, právních a duchovních norem, všeobecně a absolutně platných a důvěryhodnými institucemi uplatnitelných a z toho pramenící nadřazenost hodnot společných nad hodnotami individuálními.

Úcta k vládě zákona, stavěná na „negativní regulaci" - tj. principu, že vše, co není výslovně zakázáno, se smí.

Skepse vůči utopiím, ideologiím, doktrínám a politickému experimentování.

Vědomí, že člověk je morálně nedokonalý, proto zákony a instituce musí být utvářeny tak, aby svou samotnou strukturou minimalizovaly účinky neetického jednání a zvýhodňovaly etické jednáním nad neetickým.

Vnímání světa z hlediska dlouhodobé kontinuity, v níž přítomnost navazuje na historii a nese odpovědnost za utváření budoucnosti.

 

 

2. Stát, vláda a občan

Konzervativní stát je administrativní struktura na poskytování služeb, které si občané nemohou nebo nechtějí poskytovat sami. Pravomoci státu jsou ty, které mu občané svěřují. Stát není vlastníkem žádného majetku, pouze správcem majetku veřejného, jehož jsou občané podílníky. Státní aparát je občanův zaměstnanec. Chod demokracie a výkon práva, zajištění občanských práv a povinností, a prosperující ekonomika závisejí na hierarchii účinně fungujících a všeobecně respektovaných státních a lokálních institucí, které mají jasně definované pravomoci a vzájemně se kontrolují. Jejich funkcí je zabezpečovat veřejné statky, umožňovat občanům co nejširší a rovné tvůrčí příležitosti, chránit je při jejich pokojném a zákonném využívání a zabraňovat jim ve svévolném maření příležitostí jiných, a co nejméně zasahovat do volné tržní distribuce tvůrčích výsledků. Jejich účelem je udržovat právní a kulturní kontinuitu a koherenci státu, národa a obce bez ohledu na ideologii té které vlády.

 

Prosazujeme:

  • převést co nevětší možný počet kompetencí z rukou centrálního státu do rukou lokálních správ, především těch, které se týkají konkrétní lokality,
  • zeštíhlit a zefektivnit státní aparát, vládu, ministerstva, politické a správní instituce, což znamená omezit počet a zkvalitnit práci zaměstnanců veřejné správy, přeškolovat nadbytečné veřejné zaměstnance a přesouvat je především do soukromého sektoru a v menší míře do místních správ,
  • snižovat výdaje veřejného sektoru a zamezovat mrhání veřejnými prostředky,
  • využít těchto úspor na podporu drobného a středního podnikání, řemesel a profesí s tržním uplatněním, především v krajích s vysokou nezaměstnaností,
  • zpřísnit audity veřejných výdajů a rozpočtů a žádat od příslušných činitelů jejich přesné zdůvodnění,
  • zpřísnit kontrolu a stíhání korupce a zneužívání moci u veřejných činitelů na všech úrovních,
  • upevnit zákonné povinnosti politiků a správních činitelů všech úrovní informovat veřejnost o všech zaváděných i diskutovaných opatřeních a návrzích (s výjimkou státního tajemství ve věcech obrany a bezpečnosti státu),
  • upevnit právo sdělovacích prostředků informovat veřejnost o osobních kvalitách, prohřešcích, stycích a činech politiků a veřejných činitelů, včetně práva beztrestně zatajovat prameny informací, a ponechat politikům pouze právo hájit se občanskou pří,
  • omezit poslaneckou imunitu výlučně na činy konané v rámci řádného výkonu poslaneckých povinností, nikoliv na jakoukoliv trestnou činnost nebo přestupky.
  • reformovat volební systém tak, aby: a) nedocházelo k propadání odevzdaných hlasů ve prospěch jiných stran, b) politici byli těsněji odpovědní osobně voličům, nikoli straně, c) jednotlivé politické instituce vznikaly různými způsoby a mohly se lépe vzájemně kontrolovat. (Probíhá debata o těchto příkladech: většinový volební systém, dvoukolová volba, snížení pětiprocentní klauzule pro přijetí do parlamentu, zrovnoprávnění nezávislých kandidátů, přímá volba prezidenta, senát nevolený, nýbrž jmenovaný z řad vynikajících občanů, konstituční monarchie, apod.).

 

 

3. Ekonomika a životní prostředí

Úlohou konzervatismu je konzervace kvalit a hodnot, mezi nimiž je životní prostředí na předním místě. Žádný ekonomický zdroj na naší planetě není nekonečný a nevyčerpatelný, takže ekonomika nemůže navždy fungovat na principu trvalého růstu, a to dokonce ani takzvaně „udržitelného", protože i sebemenší růst spotřeby konečných zdrojů je dlouhodobě neudržitelný. Toto dilema přijímáme jako hlavní princip vytváření své ekonomické a ekologické politiky, proto spojujeme ekonomii a ekologii pod jednu střechu. Tato politika se teprve vyvíjí a proto žádáme o spolupráci odborníky, kteří souvislost obou oborů studují. Budeme usilovat o vypracování programu pokud možno trvalé nápravy následků dnešní ekonomické činnosti. K tomuto účelu vítáme spolupráci seriózních ekologických organizací schopných oprostit se od klišé, že ekologie nutně patří politicky „vlevo".

 

Prosazujeme:

  • postupně přecházet od programů „udržitelného rozvoje" k „přirozenému kapitalismu", který vytváří technologie minimalizující nevyužitelný odpad a který bere v úvahu a využívání všechny typy kapitálu:
    1. lidský či společenský (práce, inteligence, kultura a organizace),
    2. finanční (peníze, investice, finanční nástroje),
    3. vyrobený (infrastruktura, budovy, stroje, apod.),
    4. přírodní (přírodní zdroje, životní prostředí, energie),
  • vyvíjet efektivnější využívání přírodního kapitálu (snižování jeho spotřeby při udržení stejné úrovně ekonomických výsledků) a lidského kapitálu (racionálnější využívání kvalifikací, schopností a času),
  • investovat do obnovy přírodního kapitálu a lidského kapitálu,
  • zrušit veřejné subvence na výrobu, která ohrožuje životní prostředí,
  • finančně zvýhodnit podniky zavádějící ekologická opatření (snižování spotřeby vyčerpatelných zdrojů, recyklace, zmírňování odpadu, rozvoj místních ekonomik oproti dovozu, apod.), oproti těm, které prostředí poškozují, a to prostřednictvím subvencí , pokut či daní,
  • podpořit rozvoj místních ekonomik založený na co největší soběstačnosti co nejmenšího územního celku, včetně rozvoje trhů pro místní výrobky,
  • místní ekologické problémy, které nemají celostátní dopad, řešit na místní úrovni bez zasahování státu a konzultovat místní občany při plánování projektů s dopadem na místní prostředí,
  • studovat možnosti zlepšování kvality života nikoli neustálým zvyšováním platů a zisků, nýbrž snižováním výrobních nákladů a životních výdajů,
  • udržovat subvence veřejné dopravy na takové úrovni, aby cena jízdného a kvalita dopravy přiměla občany preferovat veřejnou dopravu před používáním osobních automobilů, a tyto subvence financovat z daně z pohonných hmot,
  • dokončit restituce nemovitostí a půdy důsledně podle kritérií restitučního zákona a bez výjimek a prosadit vrácení majetků, které jsou protiprávně zadržovány a zneužívány různými akciovými a jinými zemědělskými a lesními společnostmi, jejich původním majitelům,
  • s ohledem na ekologické aspekty důsledně posilovat rozvoj soukromého sektoru oproti státnímu a kde se nevyplácí udržovat neefektivní nebo ekologicky škodlivou výrobu, vytvářet nové podnikatelské příležitosti ve službách (vzdělání, kultura, zábava, rekreace, turistika, památkářství, sport, alternativní léčba, čisticí a úklidové služby, péče o děti, seniory a tělesně postižené, apod.),
  • pořádat na téma ekonomika a ekologie veřejné diskuse ( na konferencích, v tisku a na internetových stránkách).

 

 

4. Právo a soudnictví

Zákony a soudy jsou prostředek na ochranu občanů, ne na jejich šikanování. Vydávání nových zákonů má jen dvojí oprávnění: plnit veřejnou potřebu, kterou neplní existující zákony a napravovat něco, co je na existujícím zákoně chybné. Zákony se musí co nejvíce blížit přirozené spravedlnosti a dávat občanům smysl, aby je mohli ochotně dodržovat. Zákonodárcům se musí ukládat povinnost veřejně vysvětlit a obhájit důvody pro vydávání každého nového zákona, a dodatečně vymáhat jeho zrušení, není-li všeobecně prospěšný. Zákony musí chránit oběti před pachateli a být účinně a rychle vykonatelné.

 

Na těchto principech hodláme:

  • usilovat o důsledné naplňování zákona o zákazu organizací propagujících nastolení zločinných a totalitních režimů včetně komunistického,
  • zavést informační systém zveřejňování připravovaných zákonů už v jejich přípravné či návrhové fázi, zároveň dávající občanům příležitost podávat připomínky a žádat vysvětlení,
  • posilovat rovnost všech občanů před zákonem a umožňovat jim levnou právní pomoc,
  • důsledně hájit práva a svobody občanů před zneužíváním státní a úřední moci,
  • zavést metody znemožňující, aby zákony a soudnictví zvýhodňovaly pachatele před obětmi,
  • zpřísnit postih veřejných právních činitelů, soudců, právníků a policistů za korupci, porušování právního řádu, šikanování občanů a zneužívání pravomoci, a vypracovat protikorupční pravidla
  • bránit nedotknutelnost soukromého vlastnictví, kromě vlastnictví prokazatelně nabytého nezákonně,
  • urychlit proces vyřizování soudních sporů a uplatňování postihů,
  • snížit pracovní zátěž soudů převedením obchodního rejstříku pod jinou instituci (např. ministerstvo průmyslu a obchodu nebo zcela nezávisle) a obchodních a zaměstnaneckých sporů pod arbitrážní tribunály obchodních a profesních komor,
  • převést co nevětší možný počet kompetencí z rukou centrálního státu do rukou lokálních správ, především těch, které se týkají konkrétní lokality,
  • uzákonit automatické zúročování dluhů po smluvní době platnosti a urychlit vymáhání dluhů cestou soudní exekuce majetku a příjmu dlužníků. K tomu posílit úřad soudních vymahačů a zavést trest vězení pro neplatiče soudem stanovených splátek dluhů,
  • uzákonit, že od data podání podnětu k právnímu řízení osoba stíhaná za dluhy nebo nezákonné nabytí majetku nemůže žádnou část svého majetku převést na druhou osobu, případně že takový převod je právně neplatný,
  • prodloužit lhůtu nepromlčitelnosti trestných činů, krádeže, defraudace, korupce, atd.,
  • zmírnit nebo úplně zrušit trestní sazby za ublížení na těle včetně usmrcení v prokazatelných případech sebeobrany, obrany svých blízkých a svého majetku před násilníky a vetřelci páchajícími trestný čin,
  • zpřísnit tresty vězení za prodej a distribuci tvrdých a návykových drog, zvlášť ve spojení s organizovaným zločinem, a zároveň umožnit rehabilitaci osobám závislým na drogách,
  • zvýšit tresty veřejným činitelům, policistům a soudcům za účast na korupci, podvodné hospodářské činnosti nebo trestné činnosti páchané organizovaně (drogy, prostituce, vydírání, terorismus apod.).

 

 

5. Bezpečnostní politika (policie, zpravodajské služby atd.)

Bezpečnost občanů pokládáme za jeden z pilířů dobře fungujícího státu. Budeme usilovat o posílení vnitřních složek (kriminální policie, pořádková policie, specielní zásahové jednotky, dopravní policie, finanční policie atp.) i vnějších (rozvědná a kontrarozvědná aktivita, speciální složky vnější bezpečnosti).

 

Praktické postupy:

  • zvýšit počet uniformovaných policistů chránících občany před zločinem
  • zamezit vlivu politických stran či jiných zájmových skupin na činnost bezpečnostních složek,
  • znemožnit zneužívání bezpečnostních zdrojů k zájmovým a politickým účelům,
  • podřídit fungování bezpečnostních složek parlamentnímu výboru pro bezpečnost, případně senátu,
  • zaktivizovat spolupráci se zahraničními tajnými službami, především USA a Izraele na obraně před mezinárodním terorismem,
  • posílit protidrogové bezpečnostní jednotky
  • zpřísnit odborná a morální kritéria na přijímání do bezpečnostních složek,
  • zajistit pravidelně odborné vzdělávání, formou zahraničních stáží a postgraduálního studia,

 

 

6. Společnost, vzdělání a zdraví

Společenský kapitál je cenným aktivem národa a státu. Patří k němu vzdělanost, kultura, věda, informovanost, vkus, civilizovanost lidských vztahů, občanská statečnost a odpovědnost, zdraví, pracovitost, dovednost a podnikavost, kvalita bydlení, oblékání, stravování a zábavy, vztah k okolí, dobrá pověst. KONS bere na vědomí, že některé aspekty společenského kapitálu nelze podřídit tržní komercializaci vůbec (obrana, zákonodárství, státní správa, policie, soudnictví), jiné jen částečně nebo s rizikem společenského úpadku (vzdělání, kultura, zdravotnictví, doprava).

 

V této sféře prosazujeme:

  • udržovat záchrannou síť podpory v nezaměstnanosti u osob, které se skutečně o sebe nedokáží postarat (tělesně a duševně postižení apod.), u ostatních podporu podmínit povinností přeškolovat se na tržně uplatnitelné řemeslo či profesi nebo konat veřejně prospěšnou činnost (např. obecní práce, zkrášlování okolí, péče o handicapované spoluobčany). K tomuto účelu zavádět při obecních správách vhodné projekty financované z týchž fondů, z nichž se podpory vyplácejí.
  • podporovat primát rodiny ve výchově a vzdělávání a legalizovat domácí vzdělávání dětí,
  • společensky zvýhodnit stabilitu rodiny a podporovat její funkci jako základního článku civilizované společnosti,
  • nepovolit homosexuální sňatky a adopce dětí v homosexuálních domácnostech,
  • reformovat penzijní systém na redukci současného průběžného systému a přechod na systém fondový,
  • ve školství udržovat přinejmenším současné státní subvence a zlepšovat kvalitu výuky, ale zároveň umožňovat školám získávat dodatečné prostředky ze soukromých zdrojů, které by dárci mohli odepisovat od daní,
  • rozšiřovat výběr vzdělání o soukromé školy a kursy, granty, stipendia, studentské poplatky a dotace od soukromých firem i jednotlivců, rovněž odpočitatelné od daní. Tento soukromý sektor ponechat volnému trhu, bez státního zasahování, kromě ověřování, že standard jednotlivých škol přinejmenším splňuje základní kritéria a osnovy požadované od státních škol,
  • povinně uchovat ve všech státních školách češtinu jako vyučovací jazyk, ale provozovat kvalitní doučovací jazykové kursy pro děti s jinou mateřštinou,
  • ve zdravotnictví kombinovat státní financování se soukromým pojištěním a soukromými dotacemi odpočitatelnými od daní, s tou zásadou, že občan má právo na základní vyšetření s cílem záchrany zdraví a života, diagnózu a záchranu života (tzv. standardní péče), ale na zdraví a krásu (tzv. nadstandardní péči ) si musí připlácet, ať už formou jednorázovou nebo soukromým pojištěním,
  • umožnit pojišťovnám a pojištěncům podílet se na plánování a kontrole smluvních zdravotních zařízení,
  • podporovat rozvoj třetího ekonomického sektoru, a to dobrovolného a dobročinného, svépomocného, klubovního, zájmového, apod., jehož činnost není komerčně výdělečná a nepodléhá zdanění,
  • odloučit církve od státu a zrušit státní subvence výměnou za restituce majetku, s podmínkou, že tento majetek po restituci nemůže být zákonně nikdy převeden do plného ani částečného vlastnictví subjektů vyloučených z restitučního zákona, a že jeho komerční využití bude podléhat zdanění,
  • důsledně hájit občanská a kulturní práva všech občanů bez rozdílu etnické příslušnosti a náboženství a netolerovat diskriminaci, včetně takzvané diskriminace „pozitivní" čili ekonomického zvýhodňování skupin občanů nad jinými na základě etnické či náboženské příslušnosti,
  • zaručit svobodu vyznání, bádání, názorů, shromažďování, přijímání a šíření informací, s všeobecným právem občanského stíhání nebo trestního postihu za utrhání na cti - pomluvu a propagaci ideologií či organizací usilujících o nastolení diktatury, náboženské netolerance, okupace, nebo ohrožení výše uvedených všeobecných práv a svobod,
  • vrátit občanská a majetková práva krajanům, kteří nespadají do kategorií specificky vyloučených z restitučních zákonů (např. potomci nacistů zbavených občanství, apod.),
  • pokračovat ve státním subvencování ochrany a údržby národních kulturních památek a provozu národních kulturních institucí, ale přidat k ní „mecenášský" systém dotací a darů odpočitatelných od daní.

 

 

7. Zahraničí, obrana, imigrace

Důsledně trváme na tom, aby český stát zůstal nedílnou součástí západní demokratické civilizace, a zároveň si uchoval svou identitu, suverenitu, celistvost a právo rozhodovat o svých zájmech.

 

Programem je:

  • definovat a hájit české národní zájmy,
  • uvést do zákona trestný čin ohrožování státnosti a suverenity (dříve známý jako velezrada) se zpřísněnou sazbou u veřejně činných osob, u nichž by se tímto přidával i trestný čin zneužívání moci,
  • upevňovat postavení ČR ve vojenských strukturách NATO, prosazovat posílení NATO pro efektivní zabezpečení západní civilizace a stavět se proti přijetí Ruska,
  • podporovat udržení vojenské a politické přítomnosti USA v Evropě, včetně vojenských základen na území ČR,
  • odmítat další posilování OSN,
  • vytvářet přátelské, ale rovnoprávné vztahy se spojeneckými státy a korektní vztahy se všemi zeměmi, které neškodí českým národním zájmům a bezpečnosti,
  • zavést profesionální armádu, ale zároveň udržet povinnou zkrácenou ale odborně zkvalitněnou vojenskou službu, která poskytne základní obranyschopnost všem tělesně a duševně způsobilým mužům povinně a ženám dobrovolně,
  • uchovat právo odmítnout vojenskou službu z důvodů náboženských, pod podmínkou ekvivalentního a stejně disciplinovaného výcviku v záchranných pracích, například pod hasičskými nebo zdravotnickými útvary,
  • posílit elitní protiteroristické oddíly a těsně spolupracovat se spojenci,
  • s vědomím, že Evropská unie se vyvíjí k nedemokratickému byrokratismu, podpořit co nejširší zveřejňování euroskeptických informací a argumentů proti vstupu, ale neomezovat právo členů a stoupenců KONS hlasovat v referendu podle svého nejupřímnějšího přesvědčení a svědomí,
  • v případě vítězství euroskeptiků v referendu jednat o vstupu do Evropského sdružení volného obchodu EFTA nebo o jednorázových smlouvách s EU,
  • v případě vstupu do EU okamžitě navázat spolupráci na reformě EU s konzervativními a euroskeptickými organizacemi v členských zemích, především pracovat na udržení celistvosti NATO,
  • politický azyl poskytovat výlučně osobám persekvovaným za politické či náboženské přesvědčení nebo činnost, je-li takové přesvědčení a činnost slučitelné se zásadami parlamentní demokracie,
  • neposkytovat azyl stoupencům ideologií a organizací totalitního, antidemokratického a protizápadního charakteru,
  • nepřijímat osoby stíhané za trestné činy, které jsou trestnými činy i podle českých zákonů, a zavést rychlý proces deportace cizinců usvědčených z trestné činnosti,
  • zjednodušit a urychlit vyřizování azylů tak, aby proces nebyl zátěží na státní rozpočet a aby se nedal korupčně zneužívat,
  • osobám, kterým byl azyl řádně udělen, umožnit rychlou integraci do ekonomického života, včetně pracovního povolení, vzdělání a školení a bezplatné výuky češtiny,
  • azyl poskytovat zpočátku na dočasná období bez trvalého pobytu a automatického práva na občanství a pomáhat azylantům k návratu do vlasti, jakmile tam pomine nebezpečí perzekuce,
  • výběrově poskytovat dočasná pracovní a pobytová povolení v profesích a řemeslech, v nichž je nedostatek domácích pracovníků, s podmínkou, že pobyt může být ukončen, jakmile pracovní příležitosti nejsou,
  • neumožnit aktivní zvýhodňování azylantů před občany, jak se stává pravidlem v některých zemích EU následkem zkorumpovaného právního výkladu zákona o lidských právech.

 

 

8. Finance a daně

Dobrá daň je spravedlivá, snadno a levně se vybírá a těžko se obchází. Dobrý daňový systém je ten, který má co nejvíce daní spravedlivých a co nejméně těch nespravedlivých a občané nemají pocit, že jim stát svévolně a neoprávněně odebírá z jejich výdělků víc, než potřebuje ke svému efektivnímu řízení.

Nespravedlivé jsou ty typy daní, které a) poplatníka penalizují za lepší pracovní či podnikatelský výkon (zvyšování sazeb podle výše příjmu), b) zdaňují tentýž příjem dvakrát či třikrát (dědická daň, daň z úspor, apod.), c) penalizují podnikatele za vytváření pracovních příležitostí (zaměstnavatelské příspěvky na zaměstnance), d) omezují poplatníkovu volbu, nač svoje výdělky věnovat, e) umožňují plýtvání veřejnými prostředky.

Spravedlivé jsou ty typy daní, které a) vytvářejí společné a většinou občanů uznávané veřejné statky a služby, které by bez nich nemohly vzniknout (obrana, výkon práva, státní správa, apod.). b) zachovávají v občanovi vědomí důstojnosti, užitečnosti a podílu na tvorbě kvalitní společnosti.

Konzervativní reforma finanční a daňové politiky musí postupně, ale zásadně snižovat nespravedlivé daně a posilovat daně spravedlivé. Tempo, jakým se to dá provádět, bude záviset na státním rozpočtu, který je v současné době ve špatném stavu, ale začít musí okamžitě. Reformy musí být proveditelné bez drastických ekonomických a sociálních následků, ale nemohou být zcela bezbolestné.

 

Prosazujeme:

  • zavádět úspory ve státním rozpočtu, především odstraněním jasného plýtvání, odbouráváním byrokracie, převáděním některých služeb ze státního sektoru do soukromého, včetně úspory mandatorních výdajů (sociální dávky, podpory apod.),
  • rušit subvence na neproduktivní, zbytečné, veřejně neprospěšné, nebo ekologicky či společensky škodlivé výrobní procesy a služby,
  • podle výše těchto úspor úměrně snižovat úroveň nespravedlivých daní - dědické, daň z úspor a dividend, zaměstnavatelskou daň, DPH, ale i daň z příjmu,
  • zjednodušit vybírání daní, snížit administrativní náročnost a náklady na vybírání daní a směřovat k nejsnadněji spravované sazbě: Cílem bude dosáhnout snížení přímé daně na 15% s tím, že bude ukládána jen na příjmy nad určitou výši výdělku, ideálně nad 15 000 Kč měsíčně. DPH snížit z 22% na 17% a ponechat 5% DPH pro sféru všech služeb a potravin,
  • snižovat odvody, které musí zaměstnavatel platit přímo státu za zaměstnance dodatkem k zaměstnancově dani z příjmu aby se podnikatelům ponechávaly větší prostředky k rozvoji podnikání a vytváření pracovních příležitostí,
  • zvýšit daně na některé „nadstandardní" potřeby (např. cigarety, alkohol),
  • dát obcím možnost vybírat vlastní daně na financování místních služeb a projektů nebo paušálních poplatků, ve výši dohodnuté v jednání s občany,
  • uzákonit právo občana na podrobné informace o tom, k čemu se daně používají,
  • umožnit, aby každý plátce daně mohl ze základu daně z příjmu odečíst až 10% na dary pro církve, kulturní, vzdělávací a sportovní organizace, zdravotnictví, sociální pomoc, dary politickým stranám atp.

 

V Praze dne 2.3.2003