PODPORUJEME

Pochod pro život 2024


Petice za přesun velvyslanectví ČR v Izraeli z Tel Avivu do Jeruzaléma



Svobodu!


Konzervativní noviny


Občanský institut

Občanský institut


Konzervativní listy


Hodonínská výzva


petice_proti_zakonu_adopce_dti_pro_homosexualy

Petice proti zákonu "ADOPCE DĚTÍ PRO HOMOSEXUÁLY"


Třetí odboj

TřetíOdboj.cz


VítěznýÚnor.cz


Aliance pro rodinu


wilberforce.cz

Institut Williama Wilberforce


klubod.cz/

Klub na obranu demokracie

31.05.2000
Kategorie: Právo

Autor: Jan Kubalčík

Ještě k novému volebnímu systému

Systém dvou stran musí být výsledkem dlouhodobých procesů, nikoli vnucených technických pravidel.


Je zřejmě smutným faktem, že současná živá diskuse o volebním systému tlačeném ODS a ČSSD začíná být de facto zbytečná. Přesto bych si však dovolil přidat ještě dva úhly pohledu.

Jednou za čas se Občan mění na Voliče a stává se rozhodující silou, která určí běh věcí v dalším období. Je zřejmé, že míra ochoty platit státu daň a účastnit se volebního procesu je navýsost důležitý ukazatel. Tvrdím, že tato míra je přímo úměrná tomu, jak dokonale "běžný" občan rozumí procesům, ke kterým (ať už finančně nebo osobní účastí) přispívá. Vzniká tedy přirozený požadavek, aby systém, který tvoří převodovou páku mezi plátcem daně - voličem a mocenskými pilíři byl co nejvíce průhledný a pochopitelný pro každého, kdo má snahu jej prohlédnout a pochopit.

Náš stát je rozdělen na: 14 vyšších územně správních celků - VÚSC, na statistické celky pro možnost získání dotací z fondů EU - NUITS, na 81 obvodů pro potřeby voleb do Senátu PČR, na 76 okresů, které se s volebními obvody do Senátu (samozřejmě) nekryjí a konečně na 8 volebních obvodů pro potřeby voleb do Poslanecké sněmovny PČR. Pokud jsem nějaké členění vynechal, omlouvám se. Mám však zato, že i uvedené k dokonalému zmatení občana naprosto stačí. Změnou pravidel voleb a počtu obvodů z 8 na 35 bude chaos dovršen - sotva si občan na něco začal zvykat, dojde ke změně. Tento fakt již existující neprůhlednosti považuji za dobrý argument pro zatímní udržení statu quo (pod slovem "zatímní" rozumím čas, kdy bude ústavní systém naplněn, ozkoušen několika volebními obdobími a zkušenost prokáže oprávněnost zásahu). Současná manipulace s volebním systémem jde prostě přímo proti výše uvedenému požadavku průhlednosti a pochopitelnosti.

Druhá poznámka je ještě o něco zásadnější. Ti, jenž se dovolávají funkčnosti systému dvou stran (ke kterému plánovaná změna neúprosně směřuje), zapomínají na podstatnou věc. Všude tam, kde tento systém v praxi funguje, došlo k redukci počtu politických stran přirozeným, "nenásilným" vývojem - rozhodně nebyla tato redukce důsledkem administrativního zásahu. Po pouhém jednom desetiletí bez vlády jedné strany není v naší vlasti systém politických stran zdaleka usazen. Je třeba jeho dalšího tříbení a krystalizace. V těchto podmínkách nebude systém dvou stran výslednicí dlouhodobého vývoje, ale jen degradací svobody na prostou volbu, která se v konečném důsledku stane zvůlí. Připravovaný systém přetrhává (beztak chabou) kontinuitu, připomíná krok do chiméričného neznáma a tím se nápadně blíží utopii. Na tu však lidstvo (na rozdíl od některých jiných virů) zatím lék nezná. A tak se obávám, že i tentokrát je její vábení až příliš silné a omamné, než aby zůstalo nevyslyšeno. Důsledky této utopie pravděpodobně nebudou tak děsivé, jako důsledky vlády jedné strany. Půjde o vládu dvou stran, které nebyly právě oním dlouhodobým tříbením vychovány k odpovědnosti. Z průzkumů stranických preferencí však nebezpečně vykukuje možnost, že jednou z těchto stran bude nikoli "pouze" neodpovědná, ale zločinná KSČM.

 

Brno 31.5.2000

 

Jan Kubalčík

místopředseda Strany konzervativní smlouvy