PODPORUJEME

Pochod pro život 2024


Petice za přesun velvyslanectví ČR v Izraeli z Tel Avivu do Jeruzaléma



Svobodu!


Konzervativní noviny


Občanský institut

Občanský institut


Konzervativní listy


Hodonínská výzva


petice_proti_zakonu_adopce_dti_pro_homosexualy

Petice proti zákonu "ADOPCE DĚTÍ PRO HOMOSEXUÁLY"


Třetí odboj

TřetíOdboj.cz


VítěznýÚnor.cz


Aliance pro rodinu


wilberforce.cz

Institut Williama Wilberforce


klubod.cz/

Klub na obranu demokracie

24.08.2000
Kategorie: Státní správa

Autor: Jan Kubalčík

A ještě "volební zákon"...

Úředníci nahradili občany.


Ve filosofické, politické, mediální (atd.) přestřelce o znásilnění volebního zákona byla ústředním tématem otázka změny volebního systému do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Těch změn se však událo podstatně více. Dalo by se říct, že nezůstal kámen na kameni.

Tak na příklad: pro volby do Senátu Parlamentu ČR (dále jen Volby) již neexistují Obvodní volební komise (dále jen Komise). Co to tedy v praxi znamená?

Stav před změnou byl ten, že v každém senátním obvodě byl Ministerstvem vnitra ČR ustanoven zapisovatel Komise (ten sám pak v Komisi neměl hlasovací právo). K jeho rukám delegovaly (měly právo delegovat) v daném obvodě kandidující politické subjekty dva členy Komise a dva jejich náhradníky. Výsledek byl ten, že Komise, která měla v pracovní náplni organizaci Voleb registrací kandidátů počínaje a zjišťováním výsledků konče, byla složena z občanů, jejichž politické preference byly jasně deklarované. A oni to věděli a "hlídali" se navzájem. Myslím, že to byl velmi rozumný model.

Stav po změně je ten, že celá organizace Voleb je plně v režii okresních úřadů (obdobný model je uplntněn pro volby do krajských zastupitelstev). Pomiňme fakt, že toto ustanovení bylo přijato v okamžiku, kdy bylo zřejmé, že existenci okresních úřadů lze pravděpodobně počítat na měsíce. Spíše je zajímavé, jaké politické preference najmenovaní úředníci mají. Oficiálně neutrální samozřejmě. Ale v praxi? Každý nějaké má - a na rozdíl od předešlého modelu nejsou "položeny na stůl". Ubylo transparentnosti a to je politováníhodné. Nejsou-li politické preference úředníků vyjádřeny explicitně, lze se implicitně dohadovat. Zmínění úředníci jsou podřízenými přednostů. Přednostové okresních úřadů jsou v drtivé většině příslušníci politických stran (ODS a ČSSD). O tom, že jsou často podle stranického klíče přímo vybíráni nemám velkých pochyb - nedávná "aférka" ČSSD v Prostějově je příhodnou ilustrací. Jaké politické preference asi budou mít jejich podřízení? Koho chleba jíš...

Úředníci za to samozřejmě nemohou. Viníky je třeba hledat mezi těmi, kteří tuto deformaci vymysleli a prosadili. Nechci nikoho a priori odsuzovat. Už jen proto, že bych si nerad "ublížil". Jsem totiž volebním zmocněncem Strany konzervativní smlouvy v Brněnském kraji a zanedlouho budu podávat kandidátní listinu pro volby do krajského zastupitelstva a registraci RNDr. Čestmíra Hofhanzla pro volby do Senátu Parlamentu ČR v senátním obvodě Brno - město. Vše budu samozřejmě předávat k rukám těchto úředníků. Chci věřit v jejich nestrannost.

 

V Brně 24.8.2000

 

Jan Kubalčík

místopředseda Strany konzervativní smlouvy